انسان و مدیریت هوشمند آب

انسان و مدیریت هوشمند آب

مدیریت هوشمند آب و دغدغه های انسان

آب جزو اصلی ترین گزینه از چهار عنصر اصلی سازنده ی جهان محسوب می شود که هر چه زمان به جلوتر می رود، اهمیت آن مشهود و هویدا می شود. امروزه با توجه به کمبود شدید آب های آشامیدنی در اقصی و نقاط دنیا، بحث مدیریت منابع آب به شدت در دستور کار حکومت ها قرار گرفته اند. به گفته ی برخی از متخصصان در حوزه های مربوطه، پیش بینی می شود که جنگ جهانی آینده بر سر آب آشامیدنی باشد! این نشان از آن است که بشر در آینده ای نه چندان دور دچار کم آبی و خشکسالی شدید خواهد شد. به منظور جلوگیری از چنین اتفاقی و همچنین وقوع چنین عواقبی مدیریت هوشمند آب بهترین گزینه برای هر اقلیم حساب می شود.

اگر چه که مدیریت هوشمند آب زیر مجموعه ی مدیریت آب محسوب می شود، اما این حوزه پای خود را فراتر از کنترل های انسانی گذاشته و حساسیت بیشتر و دقیق تری را نسبت به موضوعات آب دارد.

رشد جمعیت دنیا از یک طرف و آسیب دیدن لایه ی ازون و تغییراتی آب و هوایی شدید از طرفی دیگر سبب شده است تا انسان در معرض خطر کم آبی قرار بگیرد. انسان تا زمانی که موضوعی را به عینه مشاهده نکند، آن را باور نکرده و نسبت به آن اقدامی نخواهد کرد. به همین خاطر انسان ها در گذشته کمتر به موضوع کم آبی توجه می کردند، زیرا چنین چیزی را باور نداشتند، اما اکنون با توجه به اینکه روز به روز آب آشامیدنی مناطق مختلف کاهش می یابد، نسبت به رفع این مشکل اقدام کرده است. مدیریت هوشمند آب از جمله اساسی ترین گام هایی است که بشر برای مشکل آب برداشته است.

مدیریت هوشمند آب

مدیریت هوشمند آب چیست؟

این که بخواهیم دقیقا شرح دهیم مدیریت هوشمند آب چیست، نیازمند صدها صفحه مقاله است که از هنگام ورود آب غیر آشامیدنی به چرخه ی آب خوراکی شروع می شود و تا تصفیه خانه و شیرهای آب منازل مسکونی ادامه می یابد.

در مجموع اگر بخواهیم به صورت خلاصه این موضوع را شرح دهیم بایستی بگوییم کلیه ی اقداماتی که از ابتدایی ترین مرحله ممکن تامین آب شروع شده و تا پایانی ترین مرحله ادامه دارد را که به صورت سیستم های مجهز و تشخیص سیستماتیک هستند را مدیریت هوشمند آب می گویند. در این شیوه ی مدیریت کلیه ی مراحل توسط سیستم هایی که به صورت آنلاین با اپراتورهای خود در تماس هستند تحت کنترل هستند. از جمله مهمترین مزیت این شیوه از مدیریت، استفاده ی حداقلی از نیروی انسانی در جهت امور مختلف می باشد.

از آن جایی که هرگونه عملی که توسط انسان انجام شود ممکن است با درصدی از خطا همراه باشد، بهتر است که در امور مهم و حیاتی نظیر مدیریت آب از سیستم هایی استفاده شود که دارای حداقل خطای ممکن باشند. از طرفی دیگر با توجه به گسترده بودن شبکه ی آب رسانی و همچنین لوله گذاری هایی که در زیر زمان انجام می شود، نیروهای انسانی نمی توانند تسلط کافی را به مجموعه شبکه آب داشته باشند به همین منظور ممکن است اتفاقات مختلفی رخ دهد که موجب اختلال در این شبکه و یا هدر رفت آب شود.

به عنوان مثال اگر در لوله های قطوری که در زیر زمین آب را انتقال می دهند، نشتی صورت بگیرد، تا آب به سطح زمین نرسد، شناسایی برای انسان ممکن نخواهد بود. در این فاصله ممکن است آب به مقدار زیادی هدر رفته و یا به تاسیسات همجوار خود آسیب برساند. برای جلوگیری از این مشکل سیستم مدیریت هوشمند آب اقدامات مطلوبی را در این زمینه صورت داده است. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، سنسورهای مخصوصی در شبکه انتقال آب تعبیه شده است که حتی ریزترین و ساده ترین نشتی ممکن را به اپراتورهای مربوطه اطلاع می دهد.

مدیریت هوشمند آب

مدیریت در سطح مصرف هر خانه و مرکز

بسیاری از افراد گمان می کنند که مدیریت هوشمند آب فقط مخصوص به سدهای آب و یا تصفیه خانه های می باشد؛ در صورتی که در تک تک مراحل توزیع آب مولفه های هوشمند بودن رعایت شده است. به عنوان مثال در سطح استفاده از آب چه در منازل و چه در مراکز مختلفی که انسان از آب استفاده می کند، سیستم های هوشمندی تعبیه شده اند که میزان مصرف آب را کنترل می کند.

در مراکز خدماتی، اداری و یا تفریحی بیشتر این موضوعات دیده می شود. به عنوان مثال در سرویس های بهداشتی یک مجتمع تفریحی از شیرهای هوشمندی استفاده می شود که چشم الکتریکی دارند و یا دارای سنسورهای حرارت سنج می باشند. این دسته از شیرآلات با توجه به تعاریف مختلفی که در سیستم شان دارند به موقع اتصال آب را ایجاد کرده و به وقت اتمام کار، اتصال آب را قطع می کنند.

امروزه کمتر خانه ای پیدا می شود که از شیرآلات هوشمند استفاده کند، برای افزایش این تکنولوژی در خانه ها نیاز است که فرهنگ سازی آن انجام شود. با استفاده از این شیرآلات می توان تا حد زیادی از هدر رفت آب در مواقعی که حتی فکر آن را هم نمی کنیم، جلوگیری کرد. مدیریت هوشمند آب در بالاترین سطح ممکن شروع می شود و تا سطح مصرف خانگی ادامه دارد. برای اثر بخشی این سیستم نیاز است که همه ی سطوح نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهند.

امید است که با استفاده از شیرآلات هوشمند در خانه های خود، تلاش های شبکه های آب رسانی در جهت مدیریت آب آشامیدنی را ارج نهیم. زندگی همه ی موجودات، علی الخصوص انسان ها به آب بستگی دارد…

 

دیدگاهتان را بنویسید

شهرک صنعتی عباس آباد، خیابان درنا، خیابان گلستان،کوی 2/2،پلاک 1508.

جهت مشاوره و خرید تماس بگیرید

۰۲۱۳۶۴۲۶۵۸۹/ ۰۲۱۳۶۴۲۶۵۹۰/ ۰۹۱۲۸۲۳۶۲۳۷

سبد خرید
سایدبار
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم

ورود