انواع آبکاری شیرآلات بهداشتی

انواع آبکاری شیرآلات بهداشتی

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی شیرآلات بهداشتی رنگ و طرح جدیدی به خود گرفته‌اند‌‌. اگر سری به مراکز فروش شیرآلات بزنید خواهید دید که تنوع شیرآلات در طراحی، رنگ، جنس و حتی برند تولید کننده تا حد زیادی افزایش پیدا کرده است. این تنوع سبب شده که انتخاب برای مشتریان کمی مشکل شود بنابراین توصیه می‌شود که حتما پیش از خرید درباره‌ی جنس بدنه شیرآلات، آبکاری شیرآلات، برندهای مطرح در این عرصه و… اطلاعات لازم را به دست آورید و خریدی آگاهانه داشته باشید.

آبکاری و جنس شیرآلات تاثیر بسیار زیادی در ظاهر و طول عمر شیرآلات دارند به همین منظور ما در این مقاله به بررسی انواع آبکاری شیرآلات و همچنین ویژگی‌های هر یک می‌پردازیم.

اهمیت آبکاری شیرآلات بهداشتی

همانطور که می‌دانید شیرآلات خانه و آشپزخانه از دو قسمت داخلی و خارجی تشکیل شده‌اند. قسمت داخلی شیرآلات بدنه نامیده می‌شود که از فلزاتی نظیر برنج، برنز، استیل و… ساخته می‌شود. طبق استانداردهای ملی ایران جنس بدنه‌ی شیرآلات باید حاوی مقادیر بسیار کمی سرب باشد تا به سلامت مصرف کننده آسیبی وارد نشود. قسمت داخلی شیرآلات پس از طراحی و ساخت به مرحله‌ی آبکاری می‌‌رسند. به نظر شما جنس آبکاری در ظاهر و عمر شیرآلات تاثیری دارد؟ پاسخ به این سوال زمانی مشخص می‌شود که دو نوع آبکاری متفاوت را در کنار یکدیگر قرار دهید و با مقایسه‌ی آن‌ها به تاثیر بالای آبکاری پی خواهید برد.

در واقع کیفیت آبکاری و جنس آن تاثیر بسیار زیادی در ظاهر شیرآلات دارد. حتما شیرآلاتی به رنگ برنز، طلایی و مسی را در بازار دیده‌اید این شیرآلات ظاهر شفاف و زیبای خود را مدیون کیفیت آبکاری می‌باشند.

همچنین اگر جنس آبکاری مرغوب باشد، عمر شیرآلات بالا رفته و دچار فرسایش نمی‌شوند. علاوه بر این جنس آبکاری تاثیر زیادی روی نحوه‌ی نظافت شیرآلات دارد؛ به عنوان مثال برخی از روکش‌ها تنها با یک دستمال مرطوب تمیز می‌شوند اما برخی دیگر این گونه نیستند.

در ادامه انواع آبکاری شیرآلات را مشاهده می‌کنید‌.

۱. آبکاری شیرآلات با روکش کروم

شیرآلاتی که توسط کروم آبکاری شده‌اند رنگی نقره‌ای مایل به خاکستری دارند. این فلز خاصیت جلاپذیری بسیار بالایی دارد به همین دلیل همواره ظاهر شفاف خود را حفظ کرده و کدر نمی‌شود. جالب است بدانید که استیل و کروم ظاهری شبیه به هم دارند اما با این تفاوت که کروم ظاهر بسیار شفافی دارد اما استیل مات است.

۲. آبکاری با استفاده از فلز نیکل

استفاده از نیکل به دلیل فرسایش سریع و همچنین پاک شدن آن از روی شیرآلات به مرور زمان کاهش یافت اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی نیکل دوباره به عرصه شیرآلات بازگشت. در واقع امروزه توسط روش PVD استفاده از این فلز دوباره رونق پیدا کرده است‌ و طرفداران خاص خود را دارد.

۳. روکش برنز

شیرآلات برنزی همواره یکی از پر طرفدا‌ترین شیرآلات بوده‌اند. این شیرآلات بهداشتی ظاهری لوکس و مدرن به فضای آشپزخانه شما می‌بخشند. معمولا افرادی که به شیرآلات رنگی و خاص علاقه‌مند هستند از این شیرآلات استفاده می‌کنند. رنگ شیرآلات برنزی طیف گسترده‌ای دارد که عموما طیف رنگ‌ قهوه ای روشن تا مشکی را شامل می‌شود. شیرآلات برنزی پس از سال‌ها استفاده، همواره ظاهر شیک و مدرن خود را حفظ می‌کنند و به هیچ عنوان تغییر رنگ نمی‌دهند. لازم به ذکر است که قیمت این شیرآلات معمولا بالا است پس اگر قصد خرید شیرآلات برنزی را دارید حتما آگاهانه خرید کنید زیرا امروز روکشی مشابه روکش برنز در بازار وجود دارد که ممکن است شما را سردرگم کند. این روکش، طرح و رنگی مشابه برنز دارد اما برنز واقعی نیست بنابراین حتما قبل از خرید به این موضوع نیز توجه کنید.

۴. روکش برنج

شیرآلاتی که با برنج آبکاری می‌شوند ظاهری زرد رنگ دارند. این شیرآلات ظاهری جذاب و مدرن دارند و در بازار با عنوان روکش طلا شناخته شده‌اند. این فلز در برابر کدر شدن و همچنین اکسایش بسیار مقاوم است و زرق و برق زیادی به فضا می‌بخشد.

شیرآلات برنجی بیشتر برای فضاهای مجلل استفاده می‌شوند و نسبت به روکش‌های مشابه نظیر نیکل و کروم گران‌تر هستند. همانطور که گفته شد این شیرآلات مناسب کسانی است که به ظاهری مجلل و زرق و برق‌دار علاقه دارند. بنابراین کسانی که سبک مینیمال را می‌پسندند می‌توانند از روکش‌های مات استفاده کنند. شیرآلاتی که با روکش برنج آبکاری می‌شوند، با انجام عملیات سایش و پرداخت مات می شوند و دیگر آن زرق و برق سابق را نخواهند داشت‌.

۵. روکش مس

مس جزئی از آلیاژ برنج می‌باشد که ظاهر بی‌نظیری را به ارمغان می‌آورد. شیرآلاتی که توسط فلز مس آبکاری شده‌اند، رنگی مایل به قرمز دارند که زینت چشم نوازی به حمام یا آشپزخانه می‌بخشند‌.

همانطور که می‌دانید شیرآلات برنجی یا مسی رنگ بسیار شفافی دارند اما اگر به صورت صحیح پوشش‌دهی نشوند، پس از گذشت مدتی ممکن است ظاهر شفاف خود را از دست بدهند‌.

آبکاری PVD چیست؟

این آبکاری مقاوم‌ترین روش آبکاری است از طریق بخار فلز انجام می‌شود. به عبارتی دیگر این آبکاری در خلا انجام می‌‌گیرد به این صورت که بخارهای فلز روی شیرآلات می‌نشینند و لایه‌ای نازک اما مقاوم را پدید می‌آورند. این روش امروزه به عنوان موفق‌ترین و مقاوم‌ترین روش آبکاری شناخته شده است‌.

آبکاری الکترولاک چیست؟

این روش فرایندی دو مرحله‌ای است که قیمت نسبتا مناسبی دارد. اساس کار این روش بر اساس ایجاد میدان الکتریکی و حرکت الکترود‌ها می‌باشد

کلام پایانی

ما در این مقاله سعی در معرفی انواع آبکاری شیرآلات داشتیم. همانطور که گفته شد هر یک از این روکش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب هر یک از آن‌ها به سلیقه شخصی شما بستگی دارد.

در پایان امیدواریم که این مقاله برای علاقه مندان مفید واقع شده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

شهرک صنعتی عباس آباد، خیابان درنا، خیابان گلستان،کوی 2/2،پلاک 1508.

جهت مشاوره و خرید تماس بگیرید

۰۲۱۳۶۴۲۶۵۸۹/ ۰۲۱۳۶۴۲۶۵۹۰/ ۰۹۱۲۸۲۳۶۲۳۷

سبد خرید
سایدبار
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم

ورود