تفاوت شیرآلات استاندارد و غیر استاندارد

تفاوت شیرآلات استاندارد و غیر استاندارد

همانطور که می‌دانید شیرآلات یکی از ملزومات اصلی هر خانه و آشپزخانه‌ای به حساب می‌آید بنابراین حتما باید در انتخاب آن دقت کنیم. امروزه تولیدکنندگان در این عرصه به قدری افزایش یافته که تشخیص اجناس مرغوب از اجناس بی‌کیفیت مشکل شده است. شیرآلات بهداشتی استاندارد باید از مرحله‌ی آزمون‌های سنجش استاندارد عبور کنند تا بتوانند به دست مصرف کننده برسند به همین دلیل تولیدکنندگان مطرح در این عرصه ملزم به توجه به این استانداردها و رعایت‌ آن‌ها می‌باشند. اما شیرآلات غیر استاندارد مورد سنجش قرار نمی‌گیرند بنابراین احتمال خطا در تولید آن‌ها وجود خواهد داشت‌.

بنظر شما تفاوت شیرآلات استاندارد و غیر استاندارد در چیست؟ معیارهای سنجش شیرآلات تا چه حد در کیفیت آن موثر است؟

این سوالات ممکن است در ذهن هر خریداری ایجاد شود پس اگر به دنبال دانستن ویژگی‌های شیرآلات استاندارد هستید و معیارهای سنجش آن هستید، حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

معیارهای تولید شیرآلات استاندارد

حتما تا به حال دیده‌اید که برخی شیرآلات پس مدت کوتاهی رنگ و شفافیت خود را از دست می‌دهند و یا حتی برخی دیگر پس از مدتی استفاده زنگ می‌زنند. این اتفاقات ناشی از جنس نامرغوب و بی‌کیفیت است و هیچ کس تمایل ندارد که این اتفاقات را تجربه کند. بنابراین اگر قصد خرید شیرآلات را دارید حتما کیفیت مواد اولیه را در اولویت قرار دهید.

علاوه بر جنبه‌ی ظاهری، شیرآلات غیر استاندارد ممکن است از لحاظ عملکردی نیز به مشکل بخورند. زیرا همانطور که می‌دانید شیرآلات به طور مستقیم با آب آشامیدنی در تماس هستند و هر گونه کوتاهی در مواد اولیه شیرآلات ممکن است به سلامت مصرف کننده آسیب بزند. آزمون‌هایی که استاندارد بودن شیرآلات را می‌سنجند شامل موارد زیر می‌باشد:

آزمون آب بندی نشیمنگاه – آزمون آب بندی قطعات – آزمون آب بندی بدنه – آزمون آب بندی پایه – آزمون سنجش کیفیت مغزی شیر و دستگیره – آزمون سنجش کیفیت واشرها – آزمون پوشش شیر – آزمون سنجش ابعاد شیر – نشانه گذاری و نمونه برداری – آزمون میزان برنج به کار رفته

در ادامه به بررسی هر یک موارد فوق می‌پردازیم.

1 . جنس بدنه

در واقع اولین آزمونی که شیرآلات استاندارد از آن سربلند بیرون می‌آیند، آزمون سنجش مواد اولیه است. استاندارد ملی ایران استفاده از آلیاژ برنج را برای بدنه‌ی شیر توصیه کرده است. همچنین میزان سرب مجاز در این آلیاژ را ۲‌.۵ درصد اعلام کرده است. لازم به ذکر است که سرب ماده‌ای مضر برای سلامت انسان است و اگر میزان مصرف آن بیش از این مقدار باشد، پس از مدتی احتمال نفوذ آن به آب آشامیدنی وجود دارد که همین موضوع سلامت مصرف کننده را تهدید می‌کند.

جنسی که معمولا برای بدنه‌ی شیرآلات توصیه می‌شود، استیل است. شیرآلات استیل معمولا طول عمر بسیار بالایی دارند و به همین دلیل پس از مدتی کدر یا بد رنگ می‌شوند. علاوه بر این تمیز کردن این شیرآلات بسیار آسان بوده و تنها توسط دستمال مرطوب تمیز و شفاف می‌شوند.

بنابراین اولین تفاوت شیرآلات استاندارد و غیر استاندارد در جنس بدنه می‌باشد که عاملی مهم در طول عمر شیرآلات به حساب می‌آید

2 . جنس آبکاری

جنس آبکاری شیرآلات ممکن است از مس، برنج، نیکل، کروم، برنز و استیل ضد زنگ باشد. برخی از این جنس‌های نام برده شده مرغوب و باکیفیت می‌باشند اما برخی دیگر پس از مدتی دچار فرسایش می‌شوند بنابراین سنجش این عامل در شیرآلات استاندارد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تولیدکنندگانی که مطابق استانداردهای ملی ایران پیش بروند، برای آبکاری شیرآلات از فلزات مرغوب استفاده می‌کنند اما در مقابل برندهای تقلبی و غیر استاندارد به این موضوع توجه چندانی نمی‌کنند. از میان فلزات نام برده شده، کروم فلزی مقاوم و با دوام است. این فلز رنگ نقره‌ای دارد و شیرآلاتی با آبکاری کروم هرگز کدر نمی‌شوند. همچنین آبکاری برنج زرق و برق و رنگ خاصی دارد و کیفیت آن نیز مطلوب است اما در مقابل فلز نیکل فلزی نرم است و در طولانی مدت دچار فرسایش می‌شود.

3 . استانداردهای ظاهری

همانطور که می‌دانید شیرآلاتی از لحاظ ظاهر استاندارد است که استفاده از آن راحت باشد. در واقع طراحان شیرآلات نیز ملزم به رعایت استانداردهایی در طراحی هستند و شیرآلاتی که طراحی می‌کنند باید از لحاظ ابعاد، ارتفاع و مواردی از این قبیل استاندارد باشند.

4 . آب بندی شیرآلات

حتما تا به حال برایتان پیش آمده است که شیرآلات شما پس از مدتی چکه کنند و عملکرد خوبی نداشته باشند. این مشکل معمولا ناشی از آب بندی بی‌کیفیت شیرآلات است. تولید کنندگان شیرآلات استاندارد به این موضوع توجه کرده و حتما قطعات مختلف شیرآلات را آب بندی می‌کنند. آب بندی شیرآلات شامل موارد زیر می‌باشد:

آب بندی قطعات شیر – آب بندی بدنه – آب بندی پایه کج‌ها – آب بندی نشیمنگاه

5 . کیفیت قطعات شیر

در این مرحله قسمت‌های تشکیل دهنده‌ی شیرآلات سنجیده می‌شوند و مرغوبیت آن‌ها توسط کارشناسان تایید می‌شود. این آزمون شامل سنجش مغزی شیر، پوشش شیر و واشرهای به کار رفته در آن می‌شود. در واقع کیفیت قطعات مختلف شیر تاثیر بسیار زیادی بر عمر شیرآلات دارد بنابراین شیرآلاتی که از این مرحله موفق خارج شوند بی‌شک کیفیت و طول عمر بالایی دارند. اما شیرآلات غیر استاندارد ممکن است از قطعات جانبی مطلوبی برخودار نباشند و پس از مدت کوتاهی عمر مفیدشان به پایان برسد. بنابراین اگر قصد خرید شیرآلات را دارید حتما شیرآلات مورد نظر خود را از برندهای معتبر و استاندارد انتخاب کنید.

در پایان امیدواریم که این مقاله برای کسانی که قصد خرید شیرآلات را دارند مفید واقع شده باشد. شما می‌توانید نظرات و سوالات خود را از طریق قسمت کامنت با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

شهرک صنعتی عباس آباد، خیابان درنا، خیابان گلستان،کوی 2/2،پلاک 1508.

جهت مشاوره و خرید تماس بگیرید

۰۲۱۳۶۴۲۶۵۸۹/ ۰۲۱۳۶۴۲۶۵۹۰/ ۰۹۱۲۸۲۳۶۲۳۷

سبد خرید
سایدبار
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم

ورود