نگاهی مختصر به تاریخچه اختراع شیر آب

تاریخچه اختراع شیر آب در یک نگاه

از زمان های بسیار قدیم، بشر پی به چگونگی انتقال آن و تنظیم آن توسط سنگ، شاخه و یا تنه درختان برده است. به مرور زمان مصری ها، یونانی ها و فرهنگ های دیگر نتوانستند آب را از رودخانه ها و چشمه ها برای استفاده عمومی یا آبیاری هدایت کنند. این روند تا به امروز ادامه یافته و روش های جدیدی مانند شیرآلات جهت انتقال آب به وجود آمده است. در حال حاضر نیز همه ما به طور روزانه چندین بار در روز با شیر آب برخورد می کنیم. از این رو قابل درک است که اکثر مردم در فکر چگونگی اختراع شیر آب یا تاریخچه اختراع شیر آب و همچنین متوقف نشدن پیشرفت این فناوری در طول هزاران سال باشند. درست است که امروزه با انواع گوناگون شیرآلات در سبک های مختلف و لوازم جانبی آن ها روبه رو هستیم، اما ریشه همه آنها یکسان است.

با توجه به این موضوع، در اینجا اطلاعاتی در مورد تاریخچه اختراع شیر آب و چگونگی آغاز پیدایش آن ها ارائه شده است.

تاریخچه شیرآلات

 

 

ریشه های باستانی پیدایش شیرآلات

آیا تا به حال یک قدم به عقب برداشته اید تا به تکامل سیستم های لوله کشی و تاریخچه اختراع شیر آب و پیدایش آها که در بازارهای دریایی و صنعتی استفاده می کنیم، فکر کنید؟ نحوه انتقال مایعات از یک مکان به مکان دیگر به طور یکپارچه برای کار با کشتی ها، بنادر و کارخانه ها  بسیار شگفت انگیز است. هنگامی که به مکانیک مربوط به سیستم های لوله کشی فکر می کنیم، می تواند پیچیده تر نیز به نظر برسد. اما اگر به اصول اولیه لوله کشی برگردیم، متوجه می شویم که همه چیز از کجا (سوپاپ )شروع شده است.

قبل از اینکه به برخی از تاریخچه اختراع شیرآلات بپردازیم، ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که چه کسی شیر را اختراع کرده است. بیشتر اختراعات یک مخترع منحصر به فرد دارند. ولی اختراع شیرآلات مختص یک نفر نمی باشد. همان طور که گفته شد انتقال آب به زمانهای بسیار قدیم باز میگردد. ملیت های مختلف مانند مصریان باستان، یونانیان و سایر فرهنگ ها توانسته اند آب را منتقل دهند.

تاریخچه شیرآلات

 

 

 

تاریخچه اختراع شیر آب در طول امپراطوری روم

تاریخچه اختراع شیر آب بسیار جالب است که مربوط به دوران باستان است. از اوایل سال 1700 قبل از میلاد، لوله کشی و شیر آب برای کنترل آب چشمه ها و خانه های شخصی استفاده می شد. رومی ها با استفاده از لوله کشی و شیرآلات آب را به 11 حمام عمومی ، 856 حمام اختصاصی و 1 هزار و 352 آب انبار و فواره منتقل می کردند.

اولین شواهد وجود شیرآلات و تاریخچه اختراع شیر آب به دوران روم برمی گردد. در حقیقت، در زمان امپراتوری روم نوعی شیرآلات با نخ نر اختراع شد. این آغاز یک سیستم لوله کشی ابتدایی بود که در آن یک شیر استوانه ای اجازه پمپاژ آب را می داد. این سیستم اختلاط با وجود 3 مخزن مشخص می شد: مخزن اول حاوی آب جوش، مخزن دوم آب بسیار سرد و مخزن سوم بود که هر دو آب در آن مخلوط می شدند. اختراع آنچه می تواند به عنوان اولین نمونه اولیه شیر مدرن تعریف شود توسعه یک صنعت واقعی را آغاز کرد، همچنین با این واقعیت که برای آن زمان ، بدون شک اختراعی بود که زندگی روزمره رومیان باستان را کاملاً تغییر داد.

تاریخچه اختراع شیر آب در طول دوره رنسانس

در قرون وسطی شاهد هیچ پیشرفتی در تاریخچه اختراع شیر آب نیستیم. ولی دوره رنسانس گام بعدی پیشرفت در تاریخچه اختراع شیر آب به وقوع پیوست. در این دوره پیشرفت چشمگیری در زمینه ساخت کانال ها، سیستم های آبیاری و هیدرولیک داشته ایم. این پیشرفت حاصل تلاش شخصی معروف به نام لئوناردو داوینچی است.

تاریخچه شیرآلات

 

 

 

تحولی عظیم در تاریخچه اختراع شیر آب

همان طور که گفته شد تاریخچه شیرآلات مدرن به دوره انقلاب صنعتی بازمیگردد. یعنی به سال 1705 که توماس نیوکامن به اختراع دستگاه بخار پرداخت. پس از آن جیمز وات نیز به عنوان مخترعان جدید ماشین های جدیدی ایجاد کرد و همچنین طراحی دریچه ها را نیز بهبود می بخشید. اما سالها بعد بود که تولید شیرآلات، به طور مستقل از پروژه های خاص در مقیاس وسیع انجام گرفت. امروزه سبک های بیشتری از شیرآلات نسبت به گذشته در دسترس است. امروزه با توجه به مواد اولیه قابل دسترس، شیرالات در جنس های مختلف و همچنین طرح های خاص و منحصر به فردی تولید می شوند. با این حال می توان فرض کرد که دریچه ( سوپاپ) نقشی عظیم در آنها بازی خواهد کرد.

با گذشت زمان، پیشرفتهای بیشتری در شیرهای آب ایجاد شد. برخی از این بهبودها شامل فیلترها برای کاهش آلودگی ها، شیلنگ های اسپری قابل بیرون کشیدن از سینک، شیرهای الکترونیکی و شیرهای طراحی شده برای معلولان است. شیرآلات الکترونیکی در حمام ها در حال تبدیل شدن به یک چیز عادی هستند. در آن ها کاربران برای روشن شدن آب مجبور نیستند دستگیره ها را لمس کنند. آنها به راحتی دستهای خود را مقابل سنسور می گیرند و آب روشن می شود و باعث بهداشتی بودن این شیرها از شیرهای سنتی می شود.

جالب است که ببینیم در آینده دنیای شیرآلات چه پیشرفت هایی خواهد کرد.

تاریخچه شیرآلات

 

 

تاریخچه اختراع شیرآلات مدرن

تاریخچه اختراع شیر آب مدرن، با دو دستگیره برای آب سرد و گرم شروع به کار کرد. در سال 1937، آل مون دستان خود را با آب گرم سوزاند و تصمیم گرفت یک شیر آب یک دست طراحی کند. اولین طرح وی رد شد و بین سالهای 1940 و 1945 سرانجام موفق به طراحی یک شیر یک دستی شد. سرانجام، افراد می توانند درجه حرارت یک جریان آب را تنظیم کنند تا زمانی که دمای مورد نظر خود را پیدا کنند.

افراد بسیار دیگر در طراحی شیر آب به پیشرفت خود ادامه دادند. در سال 1945، لندیس پری طرح شیر توپی شیرهای آب را ارائه داد. شیر آب یک دست دلتا اولین شیر آب با استفاده از شیر توپی بود. Wolvering Brass همچنین با طراحی دیسک های سرامیکی برای کنترل آب به عملکرد شیرآلات افزود. عمر دیسک ها بیشتر از لاستیک است و کنترل بهتری را ارائه می دهد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

شهرک صنعتی عباس آباد، خیابان درنا، خیابان گلستان،کوی 2/2،پلاک 1508.

جهت مشاوره و خرید تماس بگیرید

۰۲۱۳۶۴۲۶۵۸۹/ ۰۲۱۳۶۴۲۶۵۹۰/ ۰۹۱۲۸۲۳۶۲۳۷

سبد خرید
سایدبار
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم

ورود