چگونه صرفه جویی در مصرف آب را به کودکان آموزش دهیم؟

آموزش صرفه جویی در مصرف آب به کودکان شاید در ابتدا سخت به نظر برسد چون آب برای کودکان نشان شادی و نشاط است و در لیست تفریحات آنان نیز قرار می گیرد، اما برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد.

آموزش تکنیک های صرفه جویی در مصرف آب به کودکان

برای اینکه کودکان روشی را یاد بگیرند نیاز است که مسیر برای آنها مشخص شود بنابراین بسیار مهم است که بتوانید تکنیک های صرفه جویی در مصرف آب را با کودکان تمرین کنید.

خودتان دست به کار شوید!

والدین الگوی کودکان هستند! اگر شما در حالی که ظرف می شویید تلفن خود را جواب دهید و آب را به حالت باز رها کنید چیزی به عنوان بحران کمبود آب برای کودک تعریف نمی شود. بنابراین نیاز است که توصیه هایی را در زمینه صرفه جویی در مصرف آب جدی بگیرید و خودتان آنها را عملی سازید. بهتر است با بچه ها در این زمینه تمرین کنید. اگر والدین رعایت کنند کودکان ناخودآگاه به الگوی والدین عادت می کنند.

آموزش باید سرگرم کننده باشد!

آموزشی که در راستای صرفه جویی در مصرف آب برای کودکان در نظر گرفته می شود باید سرگرم کننده باشد. در واقع هر آموزشی زمانی اثربخشی بیشتری دارد که جالب باشد. به طور کلی کار اگر به بازی تبدیل شود می تواند بسیار اثر بخش تر باشد. یکی از روش های جالب در زمینه صرفه جویی در مصرف آب این است که سیستم امتیاز دهی برای بچه ها در نظر گرفته شود و وقتی در مصرف آب صرفه جویی صورت بگیرد، به کودکان جایزه دهید و این روال سبب می شود کودک مسیر خود را بهتر طی کند.

کودکان را تحریک به مصرف بیشتر آب نکنیم!

موضوع از این قرار است که اگر خودمان برخلاف صحبتمان عمل کنیم هیچ نتیجه ای نخواهیم گرفت. مثلاً اگر به فرزند خود بگوییم که آب درگیر بحران است و زندگی بدون آب بسیار سخت است اما برای او اسباب بازی هایی خریداری کنیم که نیاز به جریان آب ثابت دارد معنی نخواهد داشت! پس نباید کودکان را تحریک کنیم که راه را اشتباه بروند.

قصه گویی در خصوص صرفه جویی در مصرف آب

قصه گویی بخش مهمی در راستای صرفه جویی در مصرف آب محسوب می شود. کودکان علاقه زیادی به شنیدن شعر و قصه دارند و این رویکرد سبب می شود که قصه هایی یاد بگیرند که برایشان بسیار ارزشمند است و بتواند به آنها کمک کند تا الگوی مصرف آب را یاد بگیرند.

مثلاً می توانید کتاب هایی در راستای مضامین صرفه جویی آب را بخوانید. کتاب هایی که با توجه به سن کودک شما سازگار است و برای او جالب است تا بشنود! مثلاً به او بگویید که اگر آب نباشد درست زمانی که دوست دارد حمام برود نمی تواند و چقدر این مشکل دردناک و سخت است.

راه های عملی صرفه جویی در مصرف آب

بهتر است مسیر صرفه جویی در مصرف آب برای کودکان مشخص شود. مثلاً به جای این که کودک مدت طولانی در حمام بماند و آب بازی کند می توانید برای او استخرهای بادی کوچکی خریداری کنید و همینطور می توانید از تشت استفاده کنید و دیگر نیاز به جریان ثابت آب نباشد. این روشی است که هم کودک به بازی و نشاط خود می رسد و هم می تواند بسیار اثربخش و قابل قبول باشد.

بهتر است وقتی کودک شما مسواک می زند شما هم با او همراه باشید از یک لیوان آب استفاده کنید و سعی کنید شیر آب را ببندید به این ترتیب فرزند شما نیز یاد می گیرد که برای مسواک زدن یک لیوان آب کافی است!

تهیه بطری آب برای کودک یکی از بهترین تکنیک های صرفه جویی در مصرف آب محسوب می شود به این ترتیب او یاد می گیرد که میزان نوشیدن آب در طی روز را اندازه گیری کند و به نوعی خود نیز در مسیر جلوگیری از هدر رفت آب قدم بر می دارد. یکی از بهترین شاخص هایی که برای صرفه جویی در مصرف آب دیده می شود این است که والدین نیز این اصول را رعایت کنند و سعی کنند بهترین سازوکار را مدنظر قرار دهند.

فرزندان خود را حساس نکنیم!

هرگز نمی توان گفت که صرفه جویی در مصرف آب به شکل زوری نتیجه بخش است! کودکان باید بدانند که مسیری را طی می کنند و در این زمینه چقدر نتیجه می گیرند اینکه مدام از انجام کاری نمی شوند هرگز اثر گذار نیست.

مثلاً اینکه به فرزند خود بگویید اگر آب را زیاد باز بگذارید تنبیه می شوی و یا حق ندارید از اتاقت خارج شوی از کودک یک شخص سرخورده می سازد. باید جنبه های روانشناسی آموزش صرفه جویی در مصرف آب به کودک را در نظر بگیریم. اینکه کودک از یک جایی به بعد خودش تشخیص دهد که اسراف چیست و چقدر آسیب رسان است به این ترتیب او نیز مصرف درست را در پیش می گیرد.

ترفندهای بامزه در صرفه جویی در مصرف آب

به فرزند خود یاد دهید که با باقی مانده آب در لیوان خود به گلدان ها آب بدهد به این ترتیب او از اهمیت مقدار کمی از آب نیز اطلاعات کامل پیدا می کند. این ترفند را با ابزارها و اسباب بازی های جالب ترکیب کنید. مثلاً از تفنگ آبپاش برای مقدار اضافی آب لیوان برای کودکان استفاده کنید تا هم جنبه بازی داشته باشد و هم به گیاهان آب داده شود و به این ترتیب کودک مشتاق می شود که سریعاً آب اضافی را در داخل آبپاش بریزد و بر روی گیاهان بپاشد.

سیفون را به وقتش بکش! به کودک خود یاد دهیم که اگر شماره 2 دارد می تواند سیفون را بکشد اما برای شماره 1 نیاز به کشیدن سیفون نیست! به این ترتیب هم در مصرف آب صرفه جویی شده است و هم کودک یاد میگیرد که چطور باید در مصرف آب صرفه جویی داشته باشد. به طور کلی با هر بار کشیدن سیفون 5 گالن آب از دست می رود و این رویکرد سبب می شود که به نوبه خودمان در مصرف آب صرفه جویی داشته باشیم و عملکرد بهتری را مدنظر قرار دهیم. کودک یاد میگیرد تا آب را بخش مهمی از زندگی بداند و رفتار درست در مدیریت آب را یاد می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

شهرک صنعتی عباس آباد، خیابان درنا، خیابان گلستان،کوی 2/2،پلاک 1508.

جهت مشاوره و خرید تماس بگیرید

۰۲۱۳۶۴۲۶۵۸۹/ ۰۲۱۳۶۴۲۶۵۹۰/ ۰۹۱۲۸۲۳۶۲۳۷

سبد خرید
سایدبار
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم

ورود